Dieta dla cukrzyka

[Głosów:0    Średnia:0/5]

Złe nawyki żywieniowe, siedzący tryb życia, stres powodują wzrost zachorować na cukrzycę, tym samym zaliczając ją do chorób cywilizacyjnych. Cukrzyca w skrócie to zespół nieprawidłowości biochemicznych, które powodują zaburzenia w metabolizmie węglowodanów, cukrów i skrobi.

Jak można temu zaradzić?

Z pewnością nie obejdzie się bezprofesjonalnych leków i opieki lekarskiej, jednak w cukrzycy istotnym elementem jest także dieta, a tę można zapewnić sobie samemu. Ma ona kluczowe znaczenie w unikaniu powikłań chorobowych i zachowania w miarę dobrej kondycji.

Podstawą diety cukrzycowej jest odpowiednie planowanie posiłków ze szczególnym zwróceniem uwagi na ilość spożywanych cukrów. Ich modyfikacja zależy po pierwsze od aktywności (trybu życia), dawek insuliny, występujących równocześnie z cukrzycą chorób i wreszcie od wyników pomiaru cukru we krwi.

Cukry złe i dobre

Jak działają cukry? Proste podnoszą bardzo szybko poziom cukru we krwi, a złożone uwalniają cukier powoli, dzięki czemu nie następuje gwałtowny spadek, powodujący głód i złe samopoczucie, jak w przypadku spożycia cukrów prostych. Stąd warto wyeliminować je z diety. Jeśli nie możesz żyć bez słodkiej herbaty czy kawy najlepiej użyj słodziku, lecz pamiętaj, że tym trudniej będzie ci odzwyczaić się od słodkiego smaku. Nawet owoce są źródłem cukrów prostych!
Natomiast dobre cukry złożone występują w ziarnach zbóż, warzywach, mało słodkich owocach. Jedz jak najwięcej warzyw takich jak rzodkiewka, papryka czerwona, kalafior, ogórki, pomidory.

Ilość węglowodanów w diecie cukrzyka wynosi 140-400 gr na dobę, w zależności od wieku i trybu życia chorego. Jednak przy zbyt małej ich ilości można doprowadzić się do śpiączki cukrzycowej, co dzieje się, gdy organizm zaczyna wytwarzać węglowodany zamiast z pokarmu, z białek i tłuszczu, wytwarzając związki ketonowe. Dlatego każdy cukrzyk powinien zawsze mieć przy sobie coś do przekąszenia.

Piramida

Jak zatem powinna wyglądać dieta cukrzyka? Po pierwsze jadłospis musi być urozmaicony. U podstaw piramidy żywieniowej muszą znajdować się węglowodany – produkty zbożowe, następnie warzywa, nabiał, mięso. Tłuszcze w ograniczonych ilościach, alkohol i słodycze w ilości minimalnej, najlepiej wcale. W skrócie: węglowodany: 50-60%, białka: 10-15%, tłuszcze – 30%.

W zasadzie dieta ta nie różni się od zwykłej, zdrowej diety każdego człowieka z tą różnicą, że zdecydowanie wymaga dyscypliny. Należy po prostu pamiętać, aby 5 razy w ciągu dnia (3 posiłki dziennie i 3 lekkie przekąski) jeść podobną ilość węglowodanów, aby zachować odpowiedni poziom dobrych cukrów we krwi i nosić przy sobie zdrowe przekąski.

Przydatne będą też książki kucharskie dla diabetyków, a także tabele wymienników, w których dowiesz się jakie produkty zawierają podobną ilość białek, tłuszczów i węglowodanów.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*