Wielkanoc na diecie

[Głosów:0    Średnia:0/5]

Święta to czas, który zwykliśmy spędzać zajadając się potrawami, które, choć smaczne, są często bardzo kaloryczne. Jajko w majonezie – około 200 kcal, porcja mazurka czekoladowego – 500 kcal, biały barszcz z kawałkiem kiełbasy – 600 kcal… a przecież taki zestaw to nic, w porównaniu do tego, co zjadamy w ciągu tych dwóch dni świątecznych. Jak zatem zorganizować Święta, by po ich zakończeniu nie czuć się cięższym o kilka kilogramów?

Święta dla większości osób kończą się przykrym efektem: wzrostem kilogramów i obwodu w pasie czy biodrach. Nie musi wcale tak być. Wystarczy nieco zmodyfikować wielkanocne przepisy zachowując przy tym doskonały i wyszukany smak potraw. Okazuje się, że to nic trudnego.

Wybierając się na przedświąteczne zakupy lista rzeczy do kupienia wielu klientów jest bardzo podobna. Jajka, majonez, pieczarki, biała kiełbasa, wędliny, warzywa na sałatkę, ciasto to produkty, które w święta wielkanocne pojawiają się niemal na każdym stole w naszym kraju. (Nie napiszę na „polskim stole” świadoma ogromu rzeczy z napisem „made in ….”).

Podstawowym produktem spożywczym okresu Wielkiej Nocy są niewątpliwie jajka. Jedno jajko to około 90 kcal. W czasie świąt zjadamy ich bardzo dużo, nie tylko na miękko czy twardo (jak kto woli), bowiem jaja wykorzystujemy do wielu innych potraw: sałatek czy ciast.
Około 70 kcal zawiera samo żółtko, dlatego poza tradycyjnymi jajami proponujemy zaserwować wersję light, zastępując żółtko jaja warzywami, podsmażonymi pieczarkami czy sałatką.

Równie często w potrawach wielkanocnych wykorzystujemy majonez. Jeśli zależy nam na jego odchudzeniu, możemy przygotować go w domu. 
Tradycyjny majonez to połączenie jajka ze szklanką oliwy i łyżką musztardy. 5 łyżek takiej wersji majonezu to aż 650 kcal. Z racji tego, iż majonezu jemy znacznie więcej, możemy go nieco odchudzić mieszając go z jogurtem naturalnym w proporcji 5:2 a wówczas jego kaloryczność zmniejszy się o około 180 kalorii z, co ważne, zachowaniem swojego naturalnego smaku.

Majonez wykorzystujemy między innymi do sałatek, których na świątecznych stołach nie brakuje. Same warzywa nie są kaloryczne, bowiem spora ich miska to około 40 kalorii. Liczba ta zwiększa się pod wpływem dodatków: majonezu czy śmietany. Do sałatki warzywnej wykorzystać można dlatego majonez light, a więc połączenie go z jogurtem naturalnym. Nie polecamy majonezów light ze sklepów, bowiem czytając wnikliwie informacje z ulotki przekonać możemy się, że light tak naprawdę nie jest często synonimem słowa „dietetyczny”.

Na wielkanocnym stole szczególne miejsce poświęcone jest również wędlinom i mięsom. Tu również, dokonując zakupu można wybrać bardziej lub mniej kaloryczne produkty. Miejmy świadomość, że szynka drobiowa ma mniej kalorii niż szynka wieprzowa, a schab środkowy jest mniej kaloryczny od schabu karkowego. Bardzo kaloryczne są za to pasztety, baleron, szynka wiejska, pieczony i wędzony boczek oraz salami. Warto zastąpić je chudą szynką drobiową, pieczonym schabem oraz polędwicą.
Przygotowując mięso zrezygnujmy z jego smażenia, a już na pewno ze skórki drobiowej i kotletów schabowych. Znacznie zdrowsze i mniej kaloryczne będzie mięso grillowane czy ugotowane na parze. Do takiego smaku mięsa, z racji jego walorów, warto przyzwyczaić kubki smakowe.

Święta wielkanocne to także czas dla wazy wypełnionej żurkiem z białą kiełbasą. Smacznej i niestety, w tradycyjnej postaci, bardzo kalorycznej, warto podkreślić. Jak ją odchudzić? 
Przygotowując zupę należy zabielić ją chudą śmietaną. Odchudzić można również samą kiełbasę. Wybierzmy chudą, następnie pogotujmy ją dłużej niż zwykle, dzięki czemu wytopiona zostanie z niej duża ilość tłuszczu. Po wystudzeniu, wstawmy garnek do lodówki, dzięki czemu tłuszcz będziemy mogli łatwiej usunąć i dopiero w takiej postaci dodajmy ją do zupy.

Na koniec deser z szeroką gamą ciast: serników, mazurków, bab, makowców, bez których święta nie byłyby tak znakomite. Wybierając ciasta pamiętajmy o ich kaloryczności, dlatego częściej sięgajmy po ciasto biszkoptowe z owocami aniżeli po to z masą czy, smaczny, choć bardzo kaloryczny sernik.

Babka dietetyczna -przepis

Jeśli planujecie pieczenie ciasta, proponujemy przepis na dietetyczną babkę. W wersji niedietetycznej można ją wzbogacić orzechami, rodzynkami, lukrem, polewą.
Składniki:
szklanka mąki pszennej,
pół szklanki oliwy,
1 ½ szklanki cukru,
3 szklanki jogurtu naturalnego,
2 jaja,
cukier wanilinowy,
2 łyżeczki proszku do pieczenia.

Przygotowanie:

Mąkę przesiać przez sito, dodać proszek do pieczenia. Jogurt połączyć z oliwą. Wbić do naczynia jaja, dodać cukier, utrzeć je na jednolitą masę. Dodawać mąkę, oliwę z jogurtem, cały czas delikatnie mieszając. 
Ciasto przelać do dwóch form wysmarowanych tłuszczem. Piec 50 minut w temperaturze 180 stopni C.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*